tirsdag 4. januar 2011

Spennede heisprosjekt

Jarlsberg Avis forteller i dag (04.01.2011) om en gruppe fra Holmestrand som har prosjektert en heisløsning fra toppen av fjellet (Rove) og ned til den nye stasjonen, som vil ligge inne i fjellet.

Nødvendige investeringer er beregnet til 25 millioner med årlige driftskostnader på 1 million.

Det er planlagt 170 parkeringsplasser i tilknytning til heisanlegget.

Er dette et realistisk forslag eller ikke? I stor grad kommer dette an på om Jernbaneverket avgiftsbelegger parkeringsplassene ved dagens stasjon.

Parkeringskapasiteten er i praksis sprengt. Det hender at jeg har møter i Oslo som gjør at jeg kan ta toget fra Holmestrand kl. 09:24. Jeg har opplevd å måtte ta bilen til Oslo fordi det ikke har vært ledige parkeringsplasser. Slik sett vil en heis fra Rove bidra til å løse problemene, og vil kunne øke bruk av tog fremfor bruk av bil.

I dag er parkering utenfor Holmestrand stasjon gratis. Andre steder, f.eks. i Asker er det gratis parkering for de med månedsbillett.

I Drammen betaler passasjerer med månedsbillett 80 kroner ekstra for parkeringsbevis, og passasjerer uten månedsbillett 80 kroner pr døgn.

Dersom avgiftsregimet fra Drammen innføres i Holmestrand, og vi regner med at 100 pendlere og i snitt 35 andre passasjerer bruker parkeringsplassen på Rove (i 270 dager hvert år), blir regnestykket:

Pendlere: 100 x 80 x 11 (måneder) = 88.000
Andre: 35 x 80 x 270 (dager) = 756.000

Med noe tilskudd utenfra, kan et slikt prosjekt være drivverdig. (Mulig at NSB betaler noe tilbake til Jernbaneverket for hver månedsbillett). Men det forutsettes at investeringen dekkes som del av stasjonsutbyggingen.

Jernbaneverket har tidligere uttalt at de ikke ser det som sin oppgave å lage noen vertikalforbindelse. Samtidig er det viktig at man sørger for best mulig passasjergrunnlag, og best mulig tilgjenglighet for brukerne.

1 kommentar:

  1. Vestfold fylkeskommune og Holmestrand kommune har fått med seg Jernbaneverket på et spleiselag for å dekke utgiftene til prosjektering av en slik heis. Det er flott at dette kom på plass nå, slik at prosjektet kan sees i sammenheng med byggingen av den nye stasjonen.

    SvarSlett